Archive for the ‘За Цветята’ Category

ГРИЖИ ЗА ЦВЕТЯТА, ДОКАТО СМЕ В ОТПУСКА

вторник, юли 28th, 2009

Тази грижа имаме всяка година и всеки от нае се опитва да намери разрешение по свой начин. Съществуват най-различни възможности и те са свързани с продължителността на нашето отсъствие и с техническите средства, с които разполагаме. Пред­лагаме ви няколко различни варианта някой от които навярно ще си изберете.New Picture (21)

1. Ако ще отсъствате само 4—6 дни, първо преместете всич­ки растения от прозореца, където слънцето е силно място защитено от преки слънчеви лъчи. Ако на прозореца имате що­ри, смъкнете ги на две трети. Оставете вентилацията малко от­ворена, за да имат цветята достатъчно чист въздух. Сложете в помещението няколко широки съда, пълни с вода, при изпарява­нето на която се осигурява достатъчна влажност на въздуха. Непосредствено преди заминаването сложете саксиите в дълбоки съдове, кастрони или легени, пълни с вода.

2. Изпитан метод за запазване на достатъчно влага за рас­тенията, особено когато саксиите не са много, е следният. За­бийте в плъстта на саксията четири дървени летви, малко по-, дълги от растението, и сложете върху тях достатъчно голям найлонов плик. Притегнете здраво с ластик найлоновия плик към външната страна на саксията и я поставете в съд с мокър тор. Така растението ще   издържи без поливане 14 дни.

3. Поставете съд с водя на място, приблизително два пъти по-високо от най-голямата саксия. Подредете саксиите около не­го. Пригответе тънки фитили или памучни шнурове, които да свързват отделните саксии с „резервоара“ за вода. Пъхнете еди­ния край на фитил.) Около 4 см в саксията, а другия потупате.

в съда с водата и го натиснете с камъче. През фитила не­прекъснато ще преминава малко вода от съда до саксията. Го­лемите саксии може да свържете с два и повече фитили.

4. Напълнете голямо шише с вода и го затворете плътно с тапа, която има в средата малък отвор. През отвора пъхнете тръбичка и я свържете с маркуч. Прикрепете шишето с гърлото надолу към крака на масата. Долния край на маркуча пъхнете в съ­да със саксията, който е пълен с вода Когато нивото на вода­та в съда спада, в шишето прониква въздух през свободния край на маркуча, вследствие на което изтича съответстващото количество вода. Когато нивото на водата в съда се повиши притокът на водата се прекратява.

ПОДРЕЖДАНЕ НА ЦВЕТЯ В ПЛИТЪК СЪД

вторник, юли 28th, 2009

Вече споменахме някои възможности за използване на плит­ките съдове. Този начин на подреждане води началото си от японската икебана или, казано по-точно, от модерния й вариант — морибана, който е много икономичен, използва цели цветя или клонки и подчертава не само хармонията или контраста на цве­товете, но и отделните линии на цялата композиция. Класическата японска икебана се състои от три главни лани. Най-дългата част (стъблото или клончето) символизира небето и се поставя в съда почти отвесно — от въображаемата отвесна линия може да се отклонява най-много до ъгъл 15°. Второто стъбло или клонче, по-късо от първото с около 1/3, символизи­ра човека, който подпира небето, и се отклонява от отвесната линия до 45°. Последното (най-късото) клонче — земята, трябва да бъде с около 2/3 по-ниско от небето, наклонено е под ъгъл почти 75° и е наведено на обратната страна спрямо първите две, за да изразява равновесие, хармония. Цялата композиция се до­пълва с клонки или цветя. Класическата икебана, предимно по-старите й стилове, изисква аранжиране главно във вази. По-мо­дерната й форма — морибана — разработва цветни композиции изключително в плитки съдове и не изисква строго спазване на традиционните правила. Тя е най-широко разпространена и често двете понятия се сливат или заменят взаимно. Подреждането на цветя в различни ниски съдове ни дава по­вече възможности за цветово и силует МО оформление на комби­нациите и често бива по-декоративно, отколкото подреждането им във ваза. Тук обаче трябва да проявим не само много усет към растенията и вкус при тяхното подреждане, но също и опит и умение. Тогава резултатът от нашата търпелива работа ще ни изненада приятно. Кои основни правила трябва да спазваме, за да постигнем това? Много от правилата при подреждането на цветя във ваза ва­жат и тук — например взаимната цветова хармония между съда, цветята и обстановката, връзката между големината на. съда и на цветята в него, предпочитаният нечетен брой цветя, различните, по дължина стъбла, достатъчната, но не прекалена допълнителна зеленина, тъмните и тежки цветя и големите лист, разположени по-ниско от останалите, и т. н. Цветята в ниските съдове аран­жираме предимно пространствено, но в стремежи си да бъдем оригинални или модерни никога не бива да правим опит да про­меним естествения им характер. Например гладилата и перуни­ката, поставени хоризонтално, въздействат доскоро тягостно, отколкото приятно. И обратно, карамфилите, розите и др. из­пъкват добре, когато са подредени произволно. За повечето цве­тя твърде наклоненото или хоризонталното положение е неесте­ствено. За правилно пространствено уравновесяване на цялата ком­позиция е по-добре да използваме различни клонки, които при естествени условия растат водоравно. В ниски съдове може – да аранжираме само един вид цветя с малко допълнителна зеленина или да комбинираме няколко вида различни цветя с клонки от иглолистни или декоративни и широколистни дървета, цветя с треви и т. н. По-добре е отначало да не започваме с твърде сложни или смели комбинации, а да се задоволим с по-просто подреждане, при което запазваме ясната естествена линия. Неподходящо е например съчетаването на грип. бери с полски маргарити и изтравниче. И обратно, тъмнозелените клонки с розови или виолетови цветчета, комбинирани с някол­ко кокичета, ще създадат приятно и радостно пролетно настрое­ние. Същото постигаме с няколко цветчета иглика и нарциси или лалета, допълнени с разцъфнали върбови клончета. Много проста и при това сполучлива композиция се постига с няколко полски маргарити, между които подреждаме дълги, леки и въздушни треви. Постепенно сами ще намерим подходящи комбинации и ще се научим да подреждаме по-труднп и сложни съчетания. При подреждането на съда е важно цялата композиция да създава впечатлението, че всички стъбла или клонки излизат от едно място не е необходимо това да бъде непременно средата на съда. Само при продълговатите съдове, където подреждаме по-сложни съчетания, може да има два или повече такива „цен­трове“. При всички случаи обаче трябва да се създаде впечатле­ние за единство. И накрая при подреждането на цветята в ниски съдове са важни взаимният наклон и дължината на отделните елементи (т. е. линията). Принципът е най-дългите цветя, по възможност със светъл цвят и нежна форма (достатъчно е и едно цвете), да бъ­дат поставени почти напълно отвесно в средната част. Постепен­но добавяме по-късите, по-тъмните и тежките цветя, които нак­лоняваме все повече встрани Готовата композиция може да бъде симетрична или несиметрична. Симетричната създава впечатление за спокойствие, уравновесеност и тържественост, докато неси­метричната е по-близо до природата, изглежда по-жива и неспо­койна, а често и по-интересна И в този случай всичко зависи от личното настроение и вкус. Най-добро техническо помощно средство за подреждане на цветята е кензанът. Изработва се в различна форма и големина. Той е достатъчно тежък, но дъното на съда не винаги е съвсем равно, затова, за да не се преобърне кензанът и да развали под­редените цветя, залепваме го за дъното с восък, маджун за прозорци и пр. Понякога е достатъчна и подложка от хартия между него и дъното. Кензанът не винаги се поставя в средата на съда. При несиметричните съдове се съобразяваме с тяхната форма. Преди да закрепим растенията към кензана, трябва да ги офор­мим. Първо скъсяваме дръжките или клонките на необходимата височина. Клончетата подостряме почти като молив, по-дебелите слепваме внимателно и едва тогава ги закрепваме върху подлите. На дебелите дръжки правим гладък, равен отрез. Тънките стъбла завързват по няколко на букетче или увиваме долната им част с памук, за да имат по-здрава опора. Като заместител на кензана понякога се използват различни стъклени, керамични или пластмасови приспособления с отвори, но най-често те не са особено практични. Прост заместител мо­жем да. си приготвим сами от топка мъх, която оформяме като полукълбо и затягаме с тънък тел. Потопяваме топката за кратко време във вода, за да се напои добре. Ако ще аранжираме са­мо няколко леки цветя, няма защо да я закрепваме към съда. Ако предвиждаме по-богата цветна композиция, забождаме в мъ­ха още 2—3 парчета по-дебел тел, чиито краища след това подгъваме и закрепваме към края на съда. Естествено, цветята трябва да прикриват теловете. При набождането на цветята в мъха използваме остри кол­чета с различна дебелина или дебел тел съобразно с дебелината на стъблата. Предварително правим с тях достатъчно дълбоки отвори в мъха за всяко отделно стъбло. Накрая напълваме съдин­ката с прясна вода и често доливаме. По същия начин можем да наредим цветя (сложени в непро­пускливи съдове) в различни плетени кошнички, кошчета или панер чета или да допълним с тях различни подаръци, като проя­вим достатъчно вкус.

ПОДРЕЖДАНЕ НА ЦВЕТЯ ВЪВ ВАЗИ

вторник, юли 28th, 2009

Формата на вазата и ширината на гърлото й определят силуе­та на букета. За няколко цвята на дълги дръжки използваме висока ваза с тясно гърло. За по-голям букет избираме кръгла ваза с широко гърло и подреждаме цветята симетрично. Ако излолзваме модерна ваза с несиметрична форма, запазваме съща­та несиметричност и при подреждането на цветята.New Picture (20)

Цветята подреждат свободно — вазата никога не бива да бъде препълнена. Ако букетът е малък — с по-малко от 12 стръка, броят им трябва да бъде нечетен. Внимаваме също отделните цветя да не бъдат еднакво високи и в една равнина, затова на­маляваме дръжките га някои от тях, най-добре под вода, като винаги правим гладък отрез с нож, а не с ножици. Подреждаме отделните дръжки, стъбла и клонки така, че да не се кръстосват. Ос­трите или бодливи части на растенията (предимно при клонките и допълнителната зеленина) насочваме към средата на букета.

Първо напълваме вазата (до 3/4) с вода и едва тогава под­реждаме букета. В противен случай някои цветя може да изплу­ват, други да се разместят и цялата композиция да се наруши. В непрозрачните метални или керамични съдове понякога използваме и помощни средства за задържане на цветята в дадено положение. Това се налага при вази с широко гърло, когато цве­тята се подреждат на ширина. Може да поставим в гърлото на вазата гъвкави клонки, преплетени ветрилообразно или на кръст. Така разпределяме гърлото на няколко по-малки сектора и мо­жем да подредим цветята в желаната посока. Може да използваме и топка от мъх или тънки клонки от смърч, леко пъхна­ти в гърлото на вазата. Ако съдовете нямат стеснено гърло или се разширяват в горната част, използваме телена мрежа с мал­ки дупки (1—2 см), която смачкваме леко като плосък капак и слагаме в горната част „на вазата. Мрежата трябва да е поцин­кована, за да не ръждясва и да дава здрава опора на дръжките на цветята. Понякога се използват и други помощни средства, например пластинки от пластмаса, стъкло или керамика, слой пясък или стъклени топчета и т. н. В широките и немного висо­ки вази може да сложим и специалното приспособление Кенан тежка метална подложка с остри подли.